Over AISLE
Het centrale uitgangspunt van AISLE is dat een sociaalwetenschappelijke discipline zich ontwikkelt op een science-society interface. In ons project zijn we daarom geïnteresseerd in de manier waarop sociaalwetenschappelijk werk maatschappelijke ontwikkeling heeft gestuurd, maar ook de manier waarop maatschappelijke ontwikkelingen wetenschap en onderwijs beïnvloed hebben. De geschiedenis van sociale geografie, en haar subdisciplines’ SGO en planologie in het bijzonder, zijn mooie casussen om dit proces te analyseren. De (sub-)disciplines hebben een duidelijk wetenschappelijk- en praktijkcomponent en hun ruimtelijke karakter maakt interacties met de samenleving bijzonder tastbaar.
AISLE gebruikt een breed set aan methoden. We documenteren mondelinge geschiedenissen van wetenschappers en praktijkbeoefenaars, analyseren oude scripties, (studenten-)publicaties en lesmateriaal en duiken in archieven van beleidsinstanties, maatschappelijke organisaties en universiteiten. Op deze manier vergaren we een zo compleet mogelijk beeld van de geschiedenis van de sociale geografie, en meer specifiek van SGO en planologie. Daarbij bouwen we altijd op bestaande literatuur om de data in haar bredere maatschappelijke context te plaatsen. Zo krijgen we een goed beeld van de historische interacties tussen sociaalwetenschappelijk werk en samenleving.
Beknopt:
- We documenteren de naoorlogse geschiedenis van de Nederlandse sociale geografie, met een nadruk op de subdisciplines SGO en planologie. Dit is nog niet eerder gedaan.
- Met deze (sub-)disciplinaire geschiedenissen als casus, analyseren we hoe sociaalwetenschappelijk onderzoek en onderwijs zich historisch hebben verhouden tot wetenschappelijke en maatschappelijke contexten.
- Hieruit maken we op wat sociaalwetenschappelijke kennis vandaag de dag en in de toekomst kan betekenen voor maatschappelijke ontwikkelingen en vice versa.